Hun var sidst i 40’erne, da hun købte en af landets sidste systuer: Mød Pia Lund Olesen

Hun var sidst i 40’erne, da hun købte en af landets sidste systuer: Mød Pia Lund Olesen

Når Pia Lund Olesen ser tilbage på sit arbejdsliv, er det med både købmandskab og kreativitet i bagagen – og med en helt særlig evne til at følge sin mavefornemmelse, når kursen skal lægges om.

Hun er født og opvokset i Horsens og blev butiksuddannet i 1988. De første 15 år af arbejdslivet var hun i detailbranchen, blandt andet hos Bestseller og Hennes & Mauritz. Her lærte hun ikke bare kundeservice, men var med til at etablere og indrette butikker.

“Jeg har åbnet Vero Moda-butikker i flere forskellige lande og arbejdet i fire forskellige H&M-butikker,” fortæller hun.

Da hun fik sit første barn, blev det med konstant at være hjemmefra og på farten sværere og sværere. Derfor valgte hun at skifte spor, og de næste 15 år blev det på den anden side af bordet som leverandør af private label-produkter til detailbranchen.

Her stod hun i spidsen for salg og kollektionsudvikling af alt fra smykker, småpynt, strømper og undertøj til boligudstyr og plejeprodukter. Hun avancerede til salgs- og divisionschef og fik “fingeren med i hele processen”, fra kollektionsopbygning til ledelse af salg, lager, produktion og indkøb.

På et tidspunkt startede hun sit eget firma sammen med en veninde, hvor de solgte tøj og accessories via home parties. Da vejene skiltes, fortsatte Pia Lund Olesen i den etablerede interiørvirksomhed DKI i Skanderborg, men følelsen af at blive selvstændig igen voksede.

“Jeg var i 40’erne og tænkte: Hvad gør mig egentlig glad? Jeg nåede frem til, at jeg gerne ville være herre i eget hus, men jeg kunne også mærke, at det ikke skulle være at starte fra bunden og bygge noget op fra bunden.”

Fik den der fede vibe

Hun besluttede sig for at lægge sit CV op på flere virksomhedsbørser og begyndte at kigge efter en virksomhed, der både matchede hendes profil og lå inden for en overskuelig radius fra hjemmet.

“Så blev jeg præsenteret for en gardinsystue i Ry. Jeg tænkte: Findes sådan nogle virkelig endnu? Og kan de løbe rundt,” lød nogen af spørgsmålene.

Trods de kritiske spørgsmål var der et eller andet, der fik hende til at besøge systuen i Ry, og det blev et afgørende besøg.

“Da jeg trådte ind ad døren, fik jeg bare den der fede vibe. Der var aktivitet, der var energi – hvor arme og ben lavede noget. Det tiltalte mig.”

I 2017 købte hun virksomheden, der dengang hed Pana High Style – et resultat af en fusion mellem to tidligere systuer: High Style i Ry og Pana i Hørning. Produktionen var samlet i Ry, og Pia Lund Olesen overtog en nichevirksomhed med stolte håndværkstraditioner – men også med markante udfordringer.

“Det var dygtige folk, jeg overtog virksomheden fra, men markedet havde ændret sig hurtigere, end de nok lige havde set komme. Min vurdering var, at det var ikke længere nok at kunne sy – man skulle også turde gå ud og hente nye kunder.”

Samtidig bød konkurrencen fra Østeuropa sig til. I Polen og Ukraine blev gardiner produceret langt billigere, og presset på de danske systuer voksede.

“Der er kun fem systuer tilbage i Danmark, men for mig er det ikke en dødssejler – det er en mulighed. Jeg tror på det lokale og på ordentlighed.”

Webshop er et opslagsværktøj

Pia Lund Olesen kastede sig over digitalisering, nye processer og kundetyper. Ordresedler blev til onlinesystemer, og virksomheden begyndte at samarbejde med stylister og arkitekter. Tiden efter corona var også givtig, for med de lange perioder, hvor mange arbejdede hjemme, steg fokus på indretningen – både i privatboligen og på arbejdspladserne.

“Folk ville gerne have det hyggeligt omkring sig. Og virksomheder begyndte at tage deres indretning mere alvorligt. Det handlede ikke længere kun om kaffe og et skrivebord, men også atmosfære og æstetik.”

Den udvikling blev indledningen på etablering af en ny afdeling: Better by Pana.

“Vi så et behov i markedet for nogen, der kunne varetage hele opgaven omkring det voksende behov for ansvarlighed og bæredygtighed inden for vores fag – lige fra at sy gardiner til at levere gardinstænger og stå for monteringen. Better by Pana er ikke etableret for at tage opgaver fra vores kunder. Tværtimod er vores webshop et opslagsværktøj, som også kan anvendes af vores detailkunder, men vi fandt ud af, at de mindre gardinbutikker kan have svært ved at afsætte tid og ressourcer til at opnå den store knowhow, der skal til, når kunderne kræver, at varerne er produceret med så lavt miljøaftryk som muligt, når der er tale om totalentreprise,” forklarer Pia Lund Olesen.

Opdelt i to

I dag er virksomheden delt op i to: Pana, hvor systuen og produktionen ligger, og Better by Pana, som håndterer salg og totalentrepriser – blandt andet til hotelkæder og virksomheder med større kontormiljøer.

For fremtiden forventer Pia Lund Olesen partnerskaber med andre håndværksvirksomheder som møbelpolstrere. Målet er at gøre administrative opgaver lettere, fortsat fokusere på dansk produktion og sikre høj leveringssikkerhed.

For hende handler det om at bruge både hoved og hænder:

“Stor løn og stor titel er i sig selv ikke en gevinst for mig. Jeg nærmede mig 50, da jeg købte virksomheden. Jeg tænkte: Hvis jeg skal arbejde i 20 år endnu, skal det også være sjovt. Og det er det.”

Tekst: Journalist Mikael Sand, JVR Consult. Tlf.: 30561992. Mail: ms@jvrconsult.dk.